CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 11, 2008

أنا ليا وسطه فى طابور العيش


سواق التاكسى: هى البلد زحمه كده ليه النهارده فى حركه غريبه كده من الساعه 8 الصبح


واحده راكبه التاكسى معانا : أه أنا واقفه من الصبح مستنيه تاكسى والبلد زحمه أوى


سواق التاكسى : أصلهم هيرخصوا الزيت


أنا : بجد والله فعلا؟ هو الشعب عمل مظاهرات ولا أيه؟


الكل بيضحك عليا طبعا


سواق التاكسى: هو اللى بيغلى بيرجع يرخص تانى؟؟؟


المدام اللى معانا : أنا مهندسه بقالى 8 سنين ومرتبى لا يتعدى ال 800 جنيه وبجيب بيهم كلهم عيش


سواق التاكسى : أنا يا مدام بقالى 7 سنين بشتغل فى الصحه ومرتبى 350 جنيه


المدام وهى بتبصلى وتكلمنى : والله يابنتى بجيب كل يوم ب 3 جنيه عيش على بال ما بلاقى رغيفين حلوين ناكلهم بكون رميت نصه

عملوا عندنا فى المحافظه عيش بيجلنا ال 8 بنص جنيه بس جربته مره لقيته ميتاكلش ده مش عيش ولا كاننا حيوانات



سواق التاكسى : والله يا مدام مره مروح لقيت ست قاعده بعيش بقولها ادينى بجنيه ادتنى كيس خدته ومشيت بفتحه فى البيت لقيت فيه 3 ترغفه بس


وامبارح عديت على مديح اجيب للعيال قرص بقوله ادينى قرصتين وشباكين بديله الاتنين جنيه قالى ايه ده القرصه بخمسه وسبعين قرش والشباك بخمسه وسبعين قرش

وشباك ايه يا مدام تحلفى عليه قبل ما تكليه


المدام : ده انا كنت بجيب علبة سمنه - وقالت اسمها لكن انا مش فكراه - ب 35 جنيه روحت امبارح اشتريها لقيتها ب 53 جنيه يعنى الرقم اتشقلب خلاص

حرام كده والله ده احنا لو قضينا بالمرتب كشرى مش هيكفى

ازازة الزيت يا استاذ بقت ب 10 جنيه ونص


سواق التاكسى : الدكاتره اللى فى بداية حياتهم عندنا بياخدوا 180 جنيه الشاب ده هيعمل اسره وبيت امتى ده على ما يتجوز تكون سنانه اتخلعت


ابن اخويا راح يخطب الناس رفضوه مهو يا مدام معندوش شقه


المدام : الشقه والاكل والعيش بس كله الا طوابير العيش يا استاذ

العيييييييييييييييش الناس هتاكل ايه

العيش يا ناس


المدام بردو وهى بتكلمنى: : انا شيفاكى ساكته يعنى هو انتى مبتاكليش عيش ؟


أنا : لا أنا ليا وسطه فى طابور العيش


شكرا يا أسطى أنا نازله هنا


سلام عليكم


ووقتها بس أدركت قيمة أن واحد قريبك عنده فرن عيش وكل يوم الصبح تروح تصبح عليه ويقولك أتفضل العيش بتاعك أهو

ساعتها بس حسيت قيمة أن واحد قريبنا عنده فرن عيش وعمره ما وقفنى فى الطابور وباخد عيش مش حلو اوى بس الحمد لله بعرف اكله



ودلوقتى همشى فى كل حته وافتخر أنا ليا وسطه فى طابور العيش


العيش با بشر

43 comments:

ghalia said...

أيوا أيوا
مين قدك يا عم
أنا مش بحقد واللهي
أنا بقر بس ;)

إنتى فى نعمة كبيرة
الواحد بيتخض لما بيعدي من قدام أى فرن عيش من كمية البشر اللى بيقاتلو عالرغيف اللى مبيتاكلش فى الآخر أصلا
==================
أول زيارة وأول كومينت
تحياتي ليكي

فرنسا هانم said...

امانه عليكى
تجيبلى معاكى عشر ترغفه الله يسترك
من الباشا قريبك
وتقوليله
فرنسا بتسلم عليك

3ala asm masr said...

ghalia
من أول زياره وبتنقى؟
ماشى ياعم
بس عشان دى أول زياره هبقى أجبلك معايا

3ala asm masr said...

فرنسا هانم
عشره بس ؟
دا أنا عنيا ليكى بس بزمتك مش عندى حق أفتخر بالراجل قريبنا ده ؟

د/اجدع بنوته said...

ياااااااااااااه

عندك واسطه ف العيش

وانا اقول هند بتكلمنا م طرف ودانها ليه

ليكى حق ياغاليه

الله يسهلووووووو

رئيس جمهوريه نفسى said...

عارفه يا هند فى رمضان على بلوجى القديم كان فى بوست اسمه محدش بياكلها بالساهل يومها اتخانقت فى الفرن وكانت اول مره اروح فيها فرن اجيب عيش بس الحمد لله رب العالمين كل يوم الصبح يرن واحد معرفه شغال فى فرن عيش وانزل السبت الساعه 6 الصبح اخد عيش يتاكل بحق ربنا واكمل نوم وانا مرتاح

كرياكو said...

والله ياهند انا مستنى اسمع ان فى حد مات عشان مش لاقى ياكل

بجد انا بسمع كلام الناس بحزن ومش عارف ازاى هما ساكتين لا مش هما احنا
نفسى بقى اسمع كلمةـ لاـ بدل
هنعمل اية

Soooo said...

طب بقولك ايه
ماتخلي صاحب الفرن قريبكم يتوسطلي وندخل حبيبه بنت اخويا معهد امناء شرطه
وهنشوفكم برضه بحاجه يعني احنا مش هننساكم
----
للحظات لقيتني وسط الطابور فعلا
كاتباه باسلوب حلو قوي الحقيقه
وفعلا .. العييييييش اهم من الجيييييش



سلاموووووووووووووووز

Empress appy said...

ههههههههههه طيب انا افتخر ان قدام بيتنا اللى فى المنصورة فرن ولما بروح بشترى اللى عاوز بقى يقولى وانا اجيب معايا له هههههههههههههههه

Rehab Mostafa said...

طيب والله كويس أويي ... احنا ماما الحمد لله بتخلي واحده بتاعة العيش تعدي عليها الساعه 8 الصبح كده وتجيب عيش بيتاكل الحمد لله

بجد بجد بجد ربنا يرحمنااااا

مدحت محمد said...

اقلك موقف ياباشا
مرة كنت بكلم ولد فى ثانوى
فبقله يااااا
طابور العيش زحمة اووووووووى
قاللى لا
انا بجيب العيش بسرعه من جوة
انا اعرف واحد مهم فيها
قلتله شغال ايه
قاللى خباز
انا طبعا والله العظيم هلكت على نفسى من الضحك
بس ياللا
الفلوس هتوصلك ياباشا وتجيبى عيش كايزر
كمان تلت سنين
ابقى قابلينى
تحياتى

إبـراهيم ... said...

هههههههههه
الكلام ده بجد ؟؟ ، بس حتى لو مش بجد، أسلوبك ف عرضه حلو قوي ، بـــس يا ترى واسطتك ف طابور العيش مين ؟؟ لايكون الخباز نفـــسه !!

3ala asm masr said...

د/أجدع بنوته
أه يابنتى أمال أيه ده أنا بعد كده محدش هيعرف يكلمنى أصلا

3ala asm masr said...

رئيس جمهورية نسه
ما أنا بقول أننا لازم يبقى عندنا وسطه فى طابور العيش بالتحديد
وأنت طلعت زميل كفاح فى كل حاجه حتى الوسطه

3ala asm masr said...

كرياكو
فى ناس كتير ماتت فى الطابور مستنيه تاكل
تفتكر لو قلنا لاء فى حد هيسمعنا؟

3ala asm masr said...

sooooo
عم الشباب والرياضه
سيب موضوع حبيبه بنت اخوك ده عليا أنا هدخلهالك معهد لاسلكى
ومتقلقش مش هاخد منك حاجه أحنا بنحب نخدم

3ala asm masr said...

appy
لسه هتروحى المنصوره لا يا ستى الوسطه اللى هنا أقرب

3ala asm masr said...

رحاب مصطفى
والله خير ما فعلت مامتك ارحم من الطابور وكويس ان العيش بيتاكل

3ala asm masr said...

مدحت محمد
أنت هتقر على الفلوس اللى ما شفتش منها جنيه حتى
يا ساتر عليك يا ساتر
بس فعلا الواد كان عنده حق
عرفه الجامع
قصدى الخباز مهم

3ala asm masr said...

أبراهيم معايا
والله العظيم يا أبراهيم بجد كنت راكبه تاكسى وراجعه من الكليه
لااااااااااااااا أنا واسطتى كبيره اووووى
صاحب الفرن نفسه
هو أنا قليله يابنى ولا أيه ؟

alshared said...

أنتي المفروض ليكي من الدوله رغيفين ونص كل يوم زي ما ألدكتور نظيف صرح

يعني أنتي حرام عليكي لما تاخدي عيش زياده بالواسطه بتاعتك

:)

بقولك ايه مالاقيش رغيفين عيش فاضلين عندك

:)

تحياتي

منوفيـــايــة said...

اللى اداكى يدينا ياهنووودة
وخلى بالك بقى من الباشا وحافظى على العلاقات الدبلوماسية الجامدة دى يابنتى محدش عارف الايام مخبية ايه
دمتى بخير
سلااامى ليكى

منوفيـــايــة said...
This comment has been removed by the author.
فزلوكة said...

ليكى واسطة
دى واسطة جامدة باين عليها

زماااااااااان كانت الواسطة فى فرصة عمل ,يعنى حاجة من دى
لكن دلوقتى بقينا بندور على واسطة فى مخبز العيش

بجنيه بقى لو سمحتى

فضفضة said...

بصي يا قمر

انا تحت امرك ومستعدة

انى اجى انظف لك الشقة

واسيق لك العربية

والمع بوابير الجاز

بس عرفينى على قريبكم

واه كل اللى هعمله لك ارحم من طابور العيش

وانا بنت ناس مش وش طوابير العيش

تحيااااااتى

3ala asm masr said...

الشارد
أيه ده أنتى معايا ولا مع الناس التانين
طيب مفيش عيش بقى
ولا اقولك تعالى خلاص أحنا أخوات

3ala asm masr said...

مستجده
طبعا يا بنتى ده انا لازم اوطد العلاقات بين البلدين وأعمل على أقامة علاقات مشتركه أكثر من ذلك
والسلام عليكم ورحمة الله

3ala asm masr said...

فزلوكه
كده كده مفيش عمل يبقى ندور على العيش احسن
تحبى باتنين جنيه؟
قولى ماتتكسفيش خير ربنا كتير والحمد لله

3ala asm masr said...

فضفضه
يا شيخه متقوليش كده ده انا اللى تحت امرك
بس انا معنديش عربيه
ممكن تنضفيلى السكوتر ؟

Unknown said...

ساعة ما شفت البوست
سمعت صوت صويت
جريت علىالشباك
لقيت كتله بشريه مكومه قدام كشك توزيع العيش
وفيه حد في النص بيصوت
حقيقي مصر بتمر بمهزله
اعتقد اخر حلاقتها العيش
ما انا مش فاهم الناس بعد كده هاتكل تراب ولا ايه
طب اللحمه بيغشوها وبياكلونا كلاب وحمير
طب العيش هيغشوه وياكلونا مكانه ايه
بتيفور
دي تبقه مهزله

3ala asm masr said...

دمعاتى
لاء هما هيلغوه ومش هيأكلونا خااااااااااااااااااالص

تــــايه ومش تـــايه said...

يا بختك يا عم
بس انا كمان ليا واسطه.والراجل بتاع الفرن قال مفيش عيش الا لاهل المنطقه اللى اعرفهم اى حد غير كدا ميحلمش انو ياخد عيش

3ala asm masr said...

تايه ومش تايه
لاء أطمن أنت المفروض متحلمش تاكل خالص
هناكل أيه بقى
ناكل فى نفسنا

DayDreaming said...

ده انتي طلعتي واصله
اتوصي بينا بأه :)

ربنا يسترها علينا مش عارفين اخرتها ايه

ابو العربى said...

يا بختك
والله حرام والمصحف حرام وحيات امى حرام مش عايز احلف بس حرام
احنا هنوصل لمجاعه

تحياتى

صانعة الحرية said...

ندااااااااااااااااء الى الطنطاويين
الراغبين فى المشاركه فى حملة حماية
التوجهه الى مقر جمعية صناع الحياه يوم الاحد الساعه السادسه مساء
العنوان
5 شارع شهاب بجوار طنطا سكان
على الناصيه بتاع الجمعيه فى مغسله اسمها دراى كلين
والناحيه الاخرى فى معرض سيارات مكتوب عليه جما العبد
ادخلوا بقى الشارع ده اللى بين المغسله والمعرض

3ala asm masr said...

daydreaming
طبعا واسطه جامده امال انت فاكر ايه

3ala asm masr said...

ضد الظلم
طبعا حرام
والله حرام
وحياة امى أنا حرام

3ala asm masr said...

صانعة الحريه
أنتى فينك يابنتى

Unknown said...

طب واللي فيه عنده طابونه تحت بيته
يعمل ايه
يمسك رئيس الوزراء
؟؟؟؟!!!!!!!!

3ala asm masr said...

أنا أنسان
مش مهم يكون الطابونه تحت بيتك المهم تكون بتعرف تجيب منها عيش

ammar said...

ههههههههههه
واسطة ايه بس
ده بيقولك واحد مصرى لقى الفانوس السحرى
فطلعله العفريت قاله شبيك لبيك
طلباتك بين ايديك
قاله هاتلى بجنيه عيش
العفريت قاله : الله يخربيتك بقه انت جايبنى من الطابور علشان بجنيه عيش
هههههههههههههه
تقبلى مرورى

3ala asm masr said...

ammar
ههههههههههههه
والله نكته فى الجون