CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, September 15, 2007

انا وصلاة التراويح

أولا أنا أنتقلت من المكان اللى كنت عايشه فيه وطبعا روحت عشت فى مكان تانى
فى نفس البلد أكيد
عايزين كده نصحصح مع بعض عشان الكلام ده كلام مهم
المهم مش ده اللى انا جايه أتكلم عنه أنى مشيت من مكان لمكان لاء خالص
اللى أنا عايزه أقوله أن لما كنت فى بيتنا القديم كنت طبعا والحمد لله بروح أصلى التراويح فى المسجد
بس هناك على الرغم من أن المكان كان منطقه شعبيه زى ما بيقولوا وغير هنا خالص
كانت كل معالم الاولفه بين الناس ممسوحه باستيكه من النوع الجامد جدا
يعنى منفضفاها اخر حاجه
محدش كان بيطلع من المسجد يقول للتانى كل سنه وأنت طيب ولا حتى جوه المسجد
ولا رمضان كريم ولا أى حاجه من الحاجات الحلوه اللى تاخد القلب دى
كانت صلاة التراويح زى اى صلاه تانيه بصليها فى بيتنا
لما جيت فى المكان اللى انا عايشه فيه هنا دلوقتى لقيت العكس تماما
مع ان الناس بتقول على المنتطقه دى منطقه راقيه ومحدش فيها له علاقه بحد
وكل واحد فى حاله وقافل على نفسه بابه
انا ملقتش كده
من أول يوم جينا فيه هنا جم ناس من جيرانا رحبوا بينا
ولما روحت عشان أصلى التراويح حسيت أن أحنا بجد فى رمضان حسيت بالحاجات اللى محستهاش من زمان اوى
نتقابل اودام المسجد ونسلم على بعض وندخل سوا ونقف جمب بعض فى الصف ونخلص صلاه نطلع نلاقى الناس واقفه بتسلم على بعض
وكل واحد يقول للتانى كل سنه وانت طيب ورمضان كريم
والحلو أوى بقا أنى شوفت اكتر من أب واخد زوجته واولاده ورايحين يصلوا فى المسجد
أد أيه حلو الجو الاسرى ده فى رمضان وكمان فى صلاة التراويح
والولاد الصغيرين وهما ماشين مع بابا وماما ورايحين المسجد طبعا حاجه كده تخليك تدمع وتاخد قلبك
فعلا حسيت أن ده رمضان وبروحانيات حلوه أى فى المكان ده
كل سنه وانتوا طيبين ورمضان كريم

4 comments:

ihapoof said...

حلو أوى المكان الجديد اللى انتى سكنتى فيه ده , الصوره اللى انتى وصفتيها

ربنا يهدى الناس ويجمعهم على عمل الخير

أنتى سكنتى فيين صحيح ؟ ;)

3ala asm masr said...

والله مش عارفه المكان هو اللى غير المكان ولا الناس هى اللى بقت غير الناس
عموما اناسكنت فى شارع جمال عبد الناصر فى طنطا
تحياتى يا باشا

elkamhawi said...

طنطا
بجد ناس زى الفل جداً

3ala asm masr said...

الله يخليك والله انت اللى زى الفل
شكرا انك شرفت بلوجى الكحيان بالزياره
تحياتى