CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, September 4, 2007

أتحدى مودك

من يومين كده كنت بقلب فى قنوات التليفزيون وتوقفت عند قناة دريم وتابعت برنامج شبابيك
اللى بيقدموه الشباب دول سلمى واياد وهبه اكيد انتوا عارفينه
المهم انا طبعا متابعتش الحلقه من اولها
لكن شوفت حته كده كان بيتكلم فيها الاخ اللى كانوا مستضيفينه عن انك انت اللى بتحدد مودك
يعنى انت اللى بتحدد حالتك النفسيه تبقى زعلان ومكشر ولا تبقى فرحان وبتضحك
وقال ان انت لو عندك استعداد للزعل والتكشير يبقى هتكشر مهما الناس عملوا معاك
لكن لو عاوز تفك وتفرح وتنسى هتنسى حتى لو كنت لوحدك
وقال مثلا ان الولد اللى سابته حبيبته ممكن وهو ماشى بالعربيه يشغل كله اتكسر كله اتدمر لانه عايز يزعل ويفتكر ويشيل الهم
وممكن يشغل النهارده فرحى يا جدعان ويهيص ويضحك ويندمج مع الناس ويخرج من المود اللى هو فيه بردو لو هو عايز
يعنى انت اللى بتسيطر على مودك مش مودك اللى بيسيطر عليك
وانا عايزه اقولكم ان انا جربت كده فعلا فى نفس اليوم اللى شوفت فيه الحلقه دى
كنت مضايقه كده شويه وبعد ما شوفت الحلقه دى قمت خدت شاور وعملت نسكافيه وعملت كوكتيل اغانى حلو وقعدت اسمعه بروقان وطبعا اتفسحت فى المدونات لان مدونتى الكحيانه دى محدش بيدخلها خالص
المهم بعد كل ده بقيت مبسوطه واتكلمت مع الشخص اللى كنت زعلانه منه عادى وتعاتبنا عتاب حلو انتهى الموضوع على كده
وجربت ده بعدها كام مره كده وفعلا لقيت ان انت اللى بتسيطر على مودك
وفى النهايه عايزه اقولكم ربنا يبعد عننا اى حاجه وحشه واى زعل

5 comments:

rana 3amra said...

يعنى مثلا انا لما بكتئب ببقى نفسى اكون مكتئبة
سعات والله :D

بس ايه يا بت يا هند الجمدان دة
يعنى شاور ونسكافيه وكمان اغانى اكيد فريوز ومنير
من غيرى يا وحشه
حسابك معايا وتحكيلى حصل ايه مضايقك :)

3ala asm masr said...

مقدرش يا حبيبى والله اعمل حاجه من غيرك وانتى عارفه
انتى وحشانى اوى والله العظيم
ومتخافيش طبعا هحكيلك كل حاجه
منوره البلوج الكحيان يا قمر

Known as PHYSCO said...

ازيك يا هند ( مش هند برضه ؟) .. بصى أنا سمعت كتير عن حكاية اتحدى مودك و لكنها للأسف دايما بتيجى معايا بفضل ... تفتكرى من كتر ما احترفت الاكتئاب بابقى عايزة امسك فيه و حكاية اتحدى مودك بتبقى تمثيلية باعملها قدام نفسى تأدية واجب ؟ .. و الله مش بعيد على شخصية سايكو زيى .. و مدونتك مش كحيانة و لا حاجة بس ربنا يعينكوا فى الثانوية العامة .. الحمد لله إنى خلصتها من زمان

3ala asm masr said...

سايكو
انا مش عارفه اسمك عشان كده كتبت سايكو
بصى ياستى انا جربت فعلا اتحدى مودى وحصل
وعشان كده بقولك جربى
وجربى اكتر من مره يمكن فى مره تقدرى فعلا تتحدى مودك
وربنا يبعد عنك اى حاجه وحشه
وعلى فكره انا مش فى ثانوى
انا فى 3 كلية اداب انجلش

Boossy said...
This comment has been removed by the author.