CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, September 28, 2007

نحن بشر؟! أم فقدنا الآنسانيه؟



من يومين كنت بشوف البرنامج المفضل ليا وهو برنامج القاهره اليوم للاعلامى الكبير عمرو أديب

عمرو أتكلم فى الحلقه دى عن خبر انا شوفته مش خبر انا شوفته كارثه بكل المقاييس

الخبر بيقول ان شاب فى مدينه الاقصر الشاب ده فضل مرمى فى الشارع لمدة ثلاثه أيام

تخيلو شاب مرمى فى الشارع ثلاثة أيام ممكن يكون حصله أيه

اللى حصل انه كلن ماشى فى أمان الله فجأه هوب وقع على الارض

ليه ياترى؟ الشاب ده جتله جلطه ووقع فى الشارع

تلات تيام يا مؤمنين

تلات تيام محدش سأل فيه ولا حد قرب منه وقاله انت فيك أيه ولا أنت منين ولاأنت ميت ولا حى

تلات تيام يا مؤمنين مفيش ضابط شرطه قرب منه حتى على أساس انه يعمله محضر تحرى

فى النهايه النمل أتلم على جسم الشاب ده وكمية النمل الكتيره دى لفتت انتباه أحد الماره ونقل الشاب دى للمستشفى والاطباء قالوا انه عنده جلطه ودخل العنايه المركزه

كتير ممكن يقول انه خبر هايف أو يتعاطف مع الخبر ويقول لا حول ولا قوة الا بالله

بس أنا فعلا بكتب وأنا دمى بيغلى يا ناس ده مسلمين وفى رمضان محدش فكر يعمل خير فى الشهر الفضيل ده

انا مستغربه فعلا ....أحنا بجد وصلنا للدرجه دى ؟

وصلنا أن قلوبنا راحت منها الرحمه خلاص؟

دى كارثه لما نوصل للدرجه دى من السلبيه تبقى كارثه

أحنا فعلا بشر ولا خلاص البشريه والانسانيه دى موضه قديمه

أنا بجد مش عارفه أقول أيه أكتر من اللى كتبته بس أحنا فعلا فى كارثه

ومش عارفه أ؛نا وصلنا لكده أذاى

يا مصريين ياولاد البلد يا جدعان

6 comments:

rana 3amra said...

يالهوى

انا مصدقة خالص
بقى يوصل بينا القرف للدرجة دى
دى تتحط ف المواسيع العالمية الخبر دة فظيع اصلا
ليك حق دمك يغلى وليا حق انى مش عارفة اقول ايه خالص

لا تعللللللللللللليق اصلا

3ala asm masr said...

رنا حبيبتى
مواسيع عالميه ايه
ده المصريين ببلاويهم لوحدهم بقوا موسوعه وكل حاجه يقولولك اصل الحكومه السبب
واخلاقنا اللى بقت صفر بردو الحكومه السبب
واحساسنا ببعض اللى بقى معدوم بردو الحكومه السبب
بجد انا كمان زيك مش لاقيه أى تعليق
يابشر أحنا فى كارثه

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

أول حاجه أول مره أدخل المدونه بس بجد أسلوبك بسيط علشان كده قريب من قلبى

أما عن البوست بجد مش عارفه أقول إيه دى كارثه والله ..مش معقول الدنيا وصلت للدرجه دى ده لو كلب الناس هتبص تشوفه لو أترمى على الأرض

ربنا يعافينا مع عدم الأحساس

ولا حولا ولا قوه إلا بالله

ربنا يهدينا ويهدى الجميع يارب

تحياتى

3ala asm masr said...

حياة الاحلام
نورتى مدونتى الكحيانه وشرفتيها بالكومنت بتاعك
ربنا يخليكى يا قمر على الكلام الحلو اللى قولتيه
وفعلا لا حول ولا قوة الا بالله
مش عارفين احنا بعد كده هنوصل لفين
ميرسى على مرورك يا قمر

Soooo said...

انا فاكر الخبر ده فعلا
وعملت مناحه عالقهوة ساعتها .. ماكنتش لسه دخلت عالم التدوين
وفي وسط خنقتي وضيقتي ونرفزتي دي لقيت القهوجي بيقوللي ان في واحد عندهم في المنطقه حصل معاه حاجه قريبه لكده ..
جاتله ضربة شمس وهو بيظبط الدش بتاعه .. ولان اهله كانو مسافرين ومافيش حد بيطلع السطوح غير الشاب ده .. فضل هناك لغاية ما اهله جم بعد اسبوع ولما لقوه مش موجود استغربو .. وبعدها جم يشغلو الدش لقو الصورة بايظه قام اخوه الصغير طلع السطوح لقاه مات

انتي متخيله الموقف؟؟؟

بس هنقول ماشي .. ده عالسطوح وبعيد عن الناس .. لكن التاني اللي وقع في الشارع الناس رايحه جايه عليه
كانو فاكرينه واخد تعسيله مثلا ومأنتخ شويه؟؟؟؟؟؟؟

3ala asm masr said...

سووووووو
على السطوح
فى الشارع
تحت السلم
احنا بقينا وحشين بجد
مبقاش فيه فى قلبنا رحمه
يعنى حتى اللى وقع على السطوح ده
محدش من اصحابه سال عليه اسبوع بحاله
ولا من قرايبه