CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, October 4, 2007

اشطه عليكى يا حكومه

بصوا انا بجد منن كتر خنقتنى ونرفزتى اللى انا فيها مش عارفه اكتب ايه انا هجبلكم الموضوع واسيب الرد ليكم حد يقولى حاجه
قبل ما اموت من الغيظ
قرر الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم فرض غرامات مالية علي التلاميذ المتخلفين والمتغيبين عن الدراسة بدون عذر مقبول.
يقضي القرار بتحصيل غرامة قدرها 10 جنيهات من ولي أمر التلميذ الذي تخلف أو انقطع عن الدراسة بدون عذر مقبول عشرة أيام متصلة أو منفصلة في مدارس التعليم الاساسي الرسمية والخاصة بمصروفات.
يتم فرض الغرامة في حالة عدم التقدم للمدرسة بعذر مقبول خلال أسبوع من استلام انذار الانقطاع وتتكرر الغرامة في حالة استمرار تخلف التلميذ عن الحضور كل عشرة أيام، حسبما ذكرت جريدة الوفد.
كما ينص القرار علي تحصيل رسوم قدرها 24 جنيهاً عند اعادة قيد الطالب الذي يفصل بسبب استنفاد مرات الرسوب مرة واحدة في الصف أو مرتين في مرحلة الثانوي العام والفني الرسمي والخاص بمصروفات.
كما تحصل الرسوم مرة واحدة في الصف بالنسبة للمدارس الفنية نظام السنوات الخمس وبحد أقصي 3 مرات في المرحلة.
كما ينص القرار علي تحصيل 14 جنيهاً عند اعادة قيد الطالب الذي يفصل بسبب تغيبه خلال السنة الدراسية بدون عذر تقبله الادارة لمدة تزيد علي 15 يوماً متصلة أو ثلاثين يوماً منفصلة ولا يجوز إعادة القيد أكثر من مرة في ذات السنة الدراسية أو أكثر


انا مش هعلق
انا هقول حسبى الله ونعم الوكيل
الناس مش عارفه تلاقيها منين ولا منين
مش عارفين يصرفوا على تعليم عيالهم هيصرفوا على الحكومه
لاء بس بجد اشطه

14 comments:

yas said...

الحكومة غلبانة هتعمل ايه يعنى تشحت من بره قالت احنا ولادها برضه نقف معاها وقت الزنقة
بس انا عن نفسي لو كنت فى المدرسة لسه كنت هغيب طول السنة وادفع الفلوس بلا مدرسة بلا وجع دماغ حتى الدكك الواحد مكنش بيعرف ينام عليها كويس لكن فى الجامعة البنشات حلوة بنام واحلم كمان اشطة

3ala asm masr said...

هههههههههه
وانا كنت هعمل زيك
بس فى الجامعه العيال بيفضلوا يلعبوا فى الموبايل والدكتور بيقعد يرغى
بردو مش بعرف انام
بس فى ناس لو عيالها تغيبوا عن المدرسه مش هتقدر تدفع الفلوس دى
تحياتى يا قمر

rana 3amra said...

ياااااااااااه فكرتينى
مرة من سنة ولا اتنين نزلونى انا والعيال اصحابى عند المديرة ال ايه كل واحد فينا يطلع حاجة وعشرين عشان الغياب المتكرر
بس
احنا ساعتها بقى عملنا نفسنا عبط لحد اخر السنة وقالو ان اللى مش هايدفع مش هايدخل الامتحان
انا بصراحة مش عارفة ايه اللى كان مقوى قلبنا للدرجة دى يمكن بقى مش فارقة نمتحن ولا لااااااا
بس والله الى الان محدش منا دفعع حاجة خالص الظاهر انهم ضحكوا على الحكومة
والوقتى بقى فالقينا بحكاية الغياب مش فاهمة انا ازاى ثانوية عامة تيجى المدارس
وزعلانين عشان جيت يوم واحد ف الاسبوع
لا وايه يا هند شوفتى الجبابرة كانو عايزين يكتبونى فيه غياب
والله كنت هتخانق معاها
ايه دة هو انا محكتلكيش
اما اشوفك بقى :)

3ala asm masr said...

رنا حبيبتى
وحشتينى اخر حاجه والله العظيم وحشتينى اوى
بصى ياستى انا عايزه اقولك ان مفيش حد يقدر يمنعك من دخول الامتحان حتى لو غبتى طول السنه يعنى جمدى قلبك على الاخر
ثانيا يا ستى انا اتفصلت مرتين من المدرسه بسبب الغياب
حصل ايه يعنى
ادينى اهو فى كلية اداب قد الدنيا ومحدش قدر يمنعنى من دخول الامتحان
عشان خطرى ادخلى نت بقى وحشتينى

Anonymous said...

تصدقي والله فكرة جامدة
ما تيجي نعمل وزراة للبلوجات ونلم عشرة جنيه من كل واحد يبطل يعلق عند الناس لمدة عشر ايام وعشرين جنيه لو مكتبش بوست كل عشر ايام كحد اقصي والمجلس مش هيقول لا بس المهم النسبة تطلع

3ala asm masr said...

كبير المتشردين
اشطه جدا يا باشا وانا معاك
والله فكره عشره على عشره واهو الواحد يكون نفسه
تحياتى

Mustafa Rizq said...

بصراحة بقى... أنا اللي اتخنقت من شعب مش لاقي أي حاجة ف أي حاجة و لا مركز ف اي حتة و لا هو هنا أساسا....ء

و بعدين انت زعلانة ليه.. ما العيال تطلع من المدرسة، ايه يعن.. ما كدا كدا هايشتغل ف مصنع - بعد ما ياخد الشهادة العليا طبعا - و يبقى واد كسيب، أو حتى القطر فيوته بل ما يولع بيه

سلامي

3ala asm masr said...

m.r
انا فعلا زعلانه
زعلانه لان فى ناس كتير مش هتعرف تعلم ولادها وال ايه بيقولولك التعليم مجانى فين المجانى ده
ولو كلنا فكرنا زى ما انت بتقول اصله هيشتغل فى مصنع او القطر هيفوته يبقى عمرنا ما هنطله خطوه اودام
لازم الجيل ده يتعلم ويفهم ويعرف ويحاول بكل طاقته يمكن يقدر يعمل حاجه احنا مش قادرين نعملها
وربنا يوفقنا ويكون معانا
تحياتى يا باشا

elkamhawi said...

دى مصلحة على فكرة

3ala asm masr said...

يعنى يا قمحاوى هيمصلحوا من العيال كمان؟
مش كفايه اللى بياكلوا
حسبى الله ونعم الوكيل
تحياتى يا باشا

rana 3amra said...

ياااااااااااااااااه
غيرتى الاسم بتاع البلوج
من ورايااااااااااا
بس كدة احلى يا دودو برافو عليكى
مبروك يا حبيبتى :)

3ala asm masr said...

الله يبارك فيكى يا رنااااااا
اسكتىىىىىىىىىى
مش المدونه كانت ضاعت
بس الحمد لله لقيتها

Soooo said...

اقولك على حاجه
انا في ايام ثانوي من زمان قوي اترفدت بتاع اربع مرات بسبب غيابي وهروبي وكتتاني من المدرسه
في مرتين منهم عملت اعادة قيد بعشرين جنيه المره الواحده
وفي المره التالته رحنا انا واخويا الكبير بعد ما كانو عندي في البيت عرفو وكده .. رحنا لدكتور الوحده بتاع المدرسه واديناله 200 جنيه مساهمه مننا في تظبيط عيادته .. وعمل اني كنت باتعالج في الفتره دي
في المره الرابعه بقى .. خدت درس خصوصي عند ناظر المدرسه .. فاهمه يعني ايه ناظر المدرسه
وبالرغم من كل ده جبت مجموع منيل بنيله وعدت ثانوي وكانت سنه واحده على وقتي .. عدتها منازل ولا كان في اي اختلاف عن اللجنه بتاعة المدرسه العاديه

3ala asm masr said...

سوووووووو
انا كمان اترفدت مره فى ثانوى بسبب الغياب
ومكنتش عايزه اعمل اعاده قيد
بس الاهل بقى ربنا يسامحهم
رجعونى تانى
تحياتى يا باشا