CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, November 22, 2007

الكحكه فى أيد البنات عجبه


عايزه أتكلم عن حاجه كتير منكم هيشوف أنها مش مهمه خالص

يمكن هى فعلا كده

فى ليله من ذات الليالى وأنا قعده اوادم التليفزيون وبتفرج على برنامج شبابيك لبتاع البت سلملى والبت هبه وأبو دم تقيل الواد اياد

اذ ايه بقى الاقيهم بيتكلموا عن كافيهات البنات

وبيسألوا أيه رأيك فى كافيهات البنات (يعنى كافيه للبنات وبس )؟

وجابوا كافيه تديره ست محجبه وكل اللى أتكلموا تقريب محجبات ومعجبين بالفكره جدا ومستمتعين بوقتهم

مع ان الكافيه بيقدم مشروبات وحاجات عاديه خالص

يعنى مش شيشه ولا حاجات وحشه من دى

الاقيلك بقى ياختى الولاد بيتصلوا واللى يقولك الاختلاط موجود فى اى حته وهى جت على الكافيه

واللى يقول ما يقعدوا فى البيت أحسن

واللى يقول كذا وكذا

طيب وليه يعنى كده

أنا شخصيا مع الفكره جدا وعجبتنى أوى

كافيه كله بنات وأقعد أنا وصحابى البنات براحتنا نتكلم نضحك نزعق نضرب بعض أحنا حرين

أقلع الحجاب أو أفضل لبساه

براحتى بقى مع احنا كلنا بنات

ليه عايزنى أقعد فى البيت وبس

هو انتوا يعنى لما بتروحوا كافيه كلهم صبيان وشيشه وحاجات مقرفه

حد قالكوا اقعدوا فى البيت أحسن

ولا هى الكحكه فى أيد البنات عجبه؟؟؟؟؟

29 comments:

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

و الله الفكرة حلوة .. لكن نعمل إيه فى مجتمع سيطرت عليه الثقافة الذكورية بشكل شديد

هاتلاقى ناس بتتريق من هنا لبعد بكرة

بجد الفكرة كويسة

3ala asm masr said...

ابن حجر العسقلانى
والله عندك حق
مجتمع ذكورى مقرف
ميرسى لزيارتك يا فندم

alshared said...

سيبك

هي القهاوي للرجاله وبس

وبعدين ايه المشكله لما تقعدوا في البيت دي اخلي حاجه في الدنيا قعدة البيت
ولا أيه رأيك

علي العموم هيه فكره تستحق التجربه
ولو نجحت هاتكون تستخق التعميم لانها هاتقلل الاختلاط شويه

علي فكره سلمه بلدياتي من عندنا من بلطيم وأبوها هو النائب بتاعنا في المجلس

اي خدمه

تحياتي يا جميل

3ala asm masr said...

الشارد
على فكره الموضوع مش مجرد فكره لانهم فى البرنامج بتاع شبابيك كانوا جابوا واحده صاحبة الكافيه ده وقالت ان الكافيه مش دعوه لعدم الاختلاط لان الاختلاط موجود فى الشارع والشغل والدراسه
لكن هو مكان للبنات وبس وبيتعمل فيه حفلات اعياد ميلاد وحاجات زى كده
وانا مش معاك يعنى مش معقول طول الوقت هنقعد فى البيت
مهو احنا كمان من حقنا نخرج للهوا
وميرسى على زيارتك يا فندم
نورتنى

رحــــيـل said...

والله انا شايفه انها فكره جميله جدا
على الاقل نبقى براحتنا زى مانت بتقولى
وبعدين هما مضايقين ليه
هما خايفين مش يلاقوا حد يغلسوا عليه ولا ايه؟
ربنا يهدى
خالص تحياتى

3ala asm masr said...

رحيل
ميرسى أوى لزيارتك
بس عايزه أقولك ان الشباب مش هيسيبوا البنات فى حالهم بردو
ولو عملوا كافيه للبنات هتلاقى أودامه أو جمبه كافيه للشباب
وبيغلسوا علينا فى كل حته
فى الشارع
فى المواصلات
فى الجامعه
فى اى مكان
تحياتى يا قمر

Rehab Mostafa said...

أنا كمان مع الفكره دي جداً وشوفت البرنامج واستفذتني الردود
مش بدل مايكون كله مع بعضه وشيشه والكلام ده
مش عارفه الناس دي بتفكر ازاي يعني عاجبهم الكافيهات التانيه والفكره دي مضيقاهم أوي

Unknown said...

والله عندك حق
هما المتصلين زعلانين ليه
معندهم الكافيهات المختلطه
حد حاشهم يروحوها
ولا لازم يبقه كله هيصه
...
البنت طالما واخده بالها من نفسها ومبيت راجل
ميتخفش عليها
وان كان الافضل انها تكون في كافيه زي دا عشان الوقتي للاسف صعب تلاقي شاب صايع يلاقي فرصه يتحرش ببنت ومش بيعمل كده
على الاقل باللفظ
ربنا يسترها مع بناتنا ويهديهم ويهدي الشباب كمان

3ala asm masr said...

رحاب
ديما منورانى يا قمر يارب
وانا معاكى فعلا عجباهم الافكار التانيه ودى اللى وقفت فى زورهم
ميرسى ليكى يا قمر


mask
ميرسى اول لزيارتك
وفعلا اللى مش عاجبه عنده الاختيارات كتير يروح المكان اللى يعجبه
ولو ان انا بشجع الفكره دى لان زى ما انتى قولتى احنا فى زمن صعب اوى
وربنا يستر علينا
تحياتى يا فندم وليكى زياره

حبة حاجات (ايمان) said...

متنسيش اننا فى مجتمع كله حلال للرجال فقط

وياريت تكون فى اماكن زى دى بس مانسينيهاش كافيهات نسميها ملتقى للفتيات الطف متهيالى

تحياتى ليكي ياقمر

3ala asm masr said...

ايمان
والله عندك حق احنا فعلا فى مجتمع ذكورى مقرف
المهم الاول نطبق الفكره وبعدين نشوف الاسم
نورتينى يا قمر

Soooo said...

همممم
قهوة حريمي
سيبك من الاسم وكافيه للبنات وكده
بس خدي بالك
قدام القهوة دي .. او الكافيه ده .. خدي عندك نوعية المشاريع اللي هتفتح
موقف تكسيات
قهوة بلدي ستايل للرجاله يقعدو عليها عشان يعاكسو البنات اللي هيخرجو
كمية بوتيكات لبس حريمي بالعبيط


انا من رأيي .. الموضوع فيه ترويج لكل الانشطه
انا موافق اننا نعمل قهوة حريمي
وانا هتطوع واشتغل فيها .. قهوجي



سلامووووووووووووز

3ala asm masr said...

sooooo
والله العظيم أنا بفتح المدونه وأنا عنيا كلها دموع ومش طايقه نفسى
بس كفايه أقرأ لك تعليق عشان اضحك
أنا معاك فعلا ده اللى هيحصل
بس أنا مكنش قصدى كده أنا بس كنت معترضه أن الشباب تعترض على كافيه للبنات وبس
وعموما أيه رأيك نعمل المشروع ده بالنص؟؟
تحياتى يا أحلى سوووو

yas said...

هى فكرة حلوة
بس حاسة انها مش هتفرق اوى معانا المحجبين العاديين يعنى
انا عن نفسي مش هتفرق معايا اوى كافيه بناتى ولا مختلط انا فى الحالتيينقاعدة مع اصحابي وماليش دعوة باللى حواليا
بس انا شايفة ان الفكرة ممتازة للمنتقبات
لانهم للاسف مش بيعرفوا يدخلوا مطاعم وكافيهات علشان النقا وكده
وصاحبتى اما بخرج معاها هى منقبة يعنى لازم نشرب حاجة نفسي اكل معاها قبل مااموت
انا جيت اهوه معلش انا مش بدخل كتير عالنت
وانتى عارفة انى ماليش فى الشعر بس مدام موضوع عام هتلاقينى علطول
سلام ياجميل

Anonymous said...

اولا انا حعنزر للتاخر انى اجى هنا واعلق بس والله كنت كل ما اجى معرفش ادخل
بالنسبه لموضوع الكافيه انا مع الفكره قلبا وقالبا لانى بعد ما ذادت نسبه التحرش بالبنات والمعاكسات البنات او نسبه كبيره منها بتخاف تنزل الشارع بسبب المعاكسات او التحرش
وخلافه
بس انتى مش معايه انها لو اتعممت حتكون خطوه للخلف لو زاد الموضوع ده حيبقى فى مناطق للبنات ومناطق للشباب وده غلط بدل ما تتعمل الاماكن دى المفروض انى الطرفين وخصوصا الولاد يحترموا خصوصيه بعض
بس لحد ما ده يحصل انا عازركم ومقدر ترحيبكم بالفكره

3ala asm masr said...

ياسمين
اخيرا يا قمر نورتينى
بصى هو فى كل الحالات هنلاقى الفكره كويسه وهيبقى فى ده وده وانتى تختارى
وزى ما انتى بتقولى هتبقى فكره حلوه للمنتقبات وفى محجبات كتير بيبقى نفسها تقعد مع صحابها من غير حجاب اهو تبقى فرصه بردو فى نهايه هو هيبقى اختيار من ضمن الاختيارات
نورتى يا قمر

3ala asm masr said...

رئيس جمهورية نفسه
والله هى هتبقى فرصه نبعد عن المعاكسات شويه والتحرش زى ما انت بتقول
وانا بختلف معاك هى مش هتبقى خطوه للخلف ولا حاجه
بالعكس هيبقى اودامك اختيارات كتير
انك تروح كافيه فيه ولاد او بنات او الاتنين سوا
وانت تختار بقى
ميرسى على تشريفك ليا بالزياره

Desert cat said...

تصدقى فكرة جميلة وطلعت فى دماغى انفذها وانا بقرا البوست بتاعك
وابقى خلى كدا ولد يهوب ناحية الكافيه بتاعى
بالنسبة للولاد اللى مش عاجبهم
فده يا اوختى الحقد بعيد عنك
بس معلشى احنا البنات قدها ونص كمان
تحياتى يا جميله

3ala asm masr said...

desert cat
هو فعلا حقد
وانا معاكى فى المشروع وهنجيب البنات البلوجريه ونقف اودام الكافيه واللى يهوب نقطعلك رجله
تحياتى يا قمر

لو بطلنا نحلم نموت said...

اولا اياد مش خنقه
هيه دماغه كبيره بس
او غريبه
بس هو محترم جداااا

مش احسن من التنك التاني عمرو

لامهم بالنسبه للكافيه هو فعلا فكره مشكله
بس لازم تلاقي رفض
عارفا ليه
لانها غريبه وجديده
بس انما هيه فكره حلوه
وطبعا لازم تلاقي رفض من الولاد
يعني لو كل البنات راحت كافيهات زي كده
او بقت كتير ومتوفره للبنات
الولاد هاتشد في شعرهم
طبعاااااا
احنا ما نعرفش نستغني عنكم
انتوا روووح الحيااااه
انتوا انتوا انتوا
البنات

3ala asm masr said...

حواديت وحكاوى
بصرف النظر عن رايك فى عمرو
الا انى بشكرك على تشريفك المدونه
وياريت تقدروا قيمتنا وبلاش الشباب يرخموا عالبنات

Ahmed Al-Sabbagh said...

عااااااااا

انا زعلان عشان فاتتنى حلقات قصدى بوستات

بس البوست ده جامد اوى اوى
وهى فكرة حلوة واظن انها شبيهه بالافراح الاسلامية اللى مش بيختلط بيها الرجالة بالستات

بس المشكلة بقى لما تقلعى الجحاب تضمنى ان ما حدش راجل يعنى يدخل عليكو

كمان المشكلة ان مش شرط يبقى زوار الكافية ده من البنات المحترمات بس لأ هتبصى تلاقى نوعية معينة من البنات اللى بتمارس انشطة غير مشروعة .. حلوة انشطة غير مشروعة دى ؟ .. هتبصى تلاقيهم جايين ويستخبو فى الكافية ده

بس عجبنى اوى اوى انك اختارتى صورة القهوة القديمة دى هنا

بجد بوست رائع اوى اوى اوى

تحياتى

3ala asm masr said...

أحمد الصباغ
والله يا فندم فى الكافيه بتاعى هنحط ضوابط وشروط -حلوه ضوابط دى جامده -
لنضمن السلامه لكل اهل الكافيه الكرام
وأى بنت تدخل تستخبى عندنا هنجيبها من شعرها
اه هى مش فوضى هنا
تحياتى يا أبو حميد

الـسـيـدة نـون said...

فكرة حلوة جدا
ده انا كان نفسى فى حاجة زى دى من زمان

يارب حد يعملها فى اكتوبر عندنا

3ala asm masr said...

بنت خيخه واى كلام
بقالى فتره مستنيه زيارتك يا قمر
متقلقيش انا ممكن انفذ الفكره دى انا وانتى بالنص
ايه رايك؟
تحياتى

د/اجدع بنوته said...

اااااااه انا كمان سمعت الحلقه دى

والواد اياد كان مع الولاد .. ويقلهم مش كده

وواد مستفز اتصل ويقلهم مين هيطرى القعده

انا كمان مع الفكره جدا

واللى متنفذ عندنا منها حاجه شبيه ليها

وهى سيبر بنات للبنات فقط تحت قيادة بنات

عؤبال الكافيهات دى كمان لما توصلنى هنا

تحياتى

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
طبعا الفكرةةةةةة روووووووووووووووعه
و جميلة جدا
و بتدي حرية للبنت في اطار محترم
حتي لو بنات مش كويسة داخله
اخرهم هيعملوا ايه
يشربوا ساقع و يمشوا
:D

بجد فكرة جميلة
و نفسي تتنفذ في كل محافظة و بلد

تسلمي يا جميل علي موضوعاتك المهمة

تحياتي و حبي

:)

3ala asm masr said...

د/أجدع بنوته
يارب توصل عندنا احنا كمان

3ala asm masr said...

والقادم أجمل
والله أنا بفكر أعمل المشروع ده
يا مسهل