CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, July 8, 2008

الاله يقدم الاستقاله

الاله يقدم الاستقاله ده أسم كتاب للدكتوره نوال السعداوى وبعيدا عن العنوان وعن مضمون الكتاب

والذى لا أعرف ما كنيته بالتحديد هل هو كتاب سياسى أم دينى أم أى نوعا من الكتب هو

حقا لا أدرى ولكن ما عرفته أنه روايه

أنا لم أقرأ الكتاب ولن أناقش مضمونه ولكن ما لفت نظرى هو أننا لسه بنتكلم بلا استناره

على قناة الحياه فى برنامج أسمه الحياه اليوم تم مناقشة هذا الكتاب

والمفروض مدام دى مناقشه يبقى تناقش محتوى الكتاب

ومدام هتناقش محتوى الكتاب يبقى المفروض الناس اللى جايه تهاجم الدكتوره نوال السعداوى عندها فكره عن الكتاب وقرته

الا اننى أكتشفت العكس

البرنامج كان مستضيف أحد علماء الازهر واللى مكلفش خاطره حتى بأن يلقى نظره على الكتاب

وأنما أكتفى بقراءة العنوان ومن ثم بدأ فى القاء الاتهامات

أنا ولا مع نوال السعداوى ولا ضدها ولا أعرفها أصلا ولا أعرف أفكارها عامله أزاى ولكن كل اللى لفت نظرى زى ما قلت هو أننا مش بناقش الناس على أستناره وأدراك


مش بناقش وأحنا فاهمين وده اللى مخلينا ورا

أنا عالم دين رايح أناقش س من الناس وهذا ال س كافر أو ملحد او له افكار بعيده عن الاسلام المفروض

أن أنا اقرأ أفكاره وكتبه واشوف هو بيفكر أزاى بيدعو لآيه أيه هى الطريقه اللى ممكن أناقشه بيها وأقنعه

وعجبنتنى اوى دكتوره سعاد صالح لما عملت مداخله تليفونيه وقالت أنا هقرأ كل كتب الدكتوره نوال وبدعوها لعمل مناظره فكريه ومناقشه بعد عودتها من مدريد

لآن ده المفروض وده المظبوط أنى لما أروح اناقش حد أعرف الآول أنا بكلم مين

لكن لسه علماء الازهر العظماء بيتكلموا بس وخلاص لكن قروا ولا فهموا ولا عرفوا بيتكلموا عن أيه كل ده مش مهم

أى صاحب فكر كافر وخلاص

المفروض اننا ندعوا الى سبيل ربنا بالحكمة والموعظة الحسنه

يعنى بدل ما اكفر الناس أحاول أقنعهم

بس يارب يكون اللى عوزاه وصلكم

22 comments:

محمد فوزي said...

طبعا مفيش خلاف إننا ندعو إلى سبيل الله بالحكمه والموعظه الحسنه , وإننا لا نتبرع بإلقاء التهم الجاهزه وعلى رأسها الكفر على أحد
ولكن أنا ليا ملحوظه صغيره وهي
إن لو كل واحد كتب كلام فاضي وهايف ييجوا العلماء يقعدوا ويقروه ويفندوه عشان يردوا عليه أو يعملوا معاه مناظره يبقى أكيد العلماء دول مش هيفضوا يقروا الكلام المفيد وأمهات الكتب ولا هيلاقوا وقت يتفرغوا فيه للبحث والدراسه

يبقى الحل الأفضل هو التجاهل( لا هو المناظره ولا هو كمان المساعده على شهرته بالتشنج والعصبيه كردود أفعال لكلامه ) طالما إن الكاتب ده محدش بيقراله أصلا ولو قراله مبيتأثرش بيه وده زي الدكتوره المذكوره

يعني من الآخر عشان انا طولت الفيصل والمعيار يكون هو تأثير ما كتب على الناس , لو كان التأثير واسع وسلبي الإتجاه يبقى ساعتها انا متفق معاكي ميه في الميه

Mafrousa said...

بصى انا مش بحب افكار نوال السعداوي لأنها متطرفه شويه
او فلسفتها عاليه شويتين
لكن هوه ده حالنا احنا بنتحمىء على العنوان و على كلمه من غير ما ندخل فى مضمون اي شيء
و على فكرة قيسي على كده كل حاجه و اي حاجه
تلاقى لو واحد بيتكلم قبل ما يكمل جملته لاقيتي واحد اعترض فى نصف الاكلام.....طيب سيبه يخلص و بعدين علق
بصى هيه حاجه تفرس و خلاص

الضاحكون said...

نوال السعداوي واحده لاسعه جدااااا
وعلشان هيه لاسعه و عارفين ان افكارها لاسعه زيها...فمش بيحاولو يقرولها اي حاجه..و بيهاجمو اي حاجه من ناحيتها من باب انه اكيد حتقول كلام لاسع

3ala asm masr said...

محمد فوزى
أنا مقولتش أنهم يقروا كل كلمه
بس هو المفروض أن البرنامج دعاه لاقامة مناقشه يبقا كان قرا الكتاب قبل ما يجيى بدل ما يبقا شكله وحش

3ala asm masr said...

واحده مفروسه
والله عندك حق أحنا معندناش ثقافة الرأى الاخر

3ala asm masr said...

فرنسا والرايق
ولما هو عارف أنها لاسعه وافق أنه يتناقش معاها ليه؟

r said...

بدايه هى نوال السعداوى مشهورة اوى بالافكار الغريبه وممكن تقولى متظرفه
انا ما قرتلهاش اى كتب بس سمعتلها مره لقاء
ذات افكار غريبه على حياتنا ومجتمعنا
سواء دينيه او اجتماعيه
وممكن تقولى مختلفه بس انا فعلا استغربت من المحاضره ولا البرنلامج اللى بتقولى عليه وكمان ناس مش قاريه الكتاب امال بتعترض على ايهمش عارفه امتى بس هنعرف يعنى ايه مناقشه ومناظره او حتى اختلاف
ودايما الاختلاف بيعنى العداء الازلى
انا قرفت من البرامج دى ومش بسمعها من فتره
انصحك تبطللى تفتحيها خالص
وتكونى وجهه نظرك برؤيه الاشخص نفسه او قرايه كتابه مهما كنتى معترضه عليه علشان الواحد هيعرف منين الصح من الخطأ غير لما يجرب الاختلاف بينهم فعلا

انا مأيداكى جدا فى وجهه نظرك
سلمتى

3ala asm masr said...

بسنت
والله عندك حق تقرفى من البرامج دى
بس انا كل اعتراضى على اننا لسه لحد دلوقتى منعرفش يعنى ايه مناقشه او مناظره زى ما انتى قولتى
الحمد لله انى لقيت حد فهمنى

nonni said...

انا عاوزة اققولك معلومة مهمة اوى بخصوص الموضوع ده و هو ان الكتاب ده اتمنع اصلا انه ينزل بمعنى ان صاحب المطبعة اللى كان بيطبع الكتاب ده و هو بيطبعه قرا اجزاء منه و عرف انهكتاب زى باقى كتب دكتورة نوال السعداوى اللى علطول بتقول فيها افكار عجيبة و غريبة طبعا هتقوليلى امال فى ناس اشترت الكتاب ازت اى الكتاب صاحب المطبعة حرق الورق و رفض انه يطبغه و لكن للاسف طبعا فى نسخ اتسربت و لكن الاهم اللى انا عاوزة اققولهولك هو ان عندك حق اوى ان احنا قبل ما ناقش الموضوع لازم يبقى عندنا خلفية بخصوص اللى هناقش فيه حتى على الاقل علشان كلامنا يبقةى موضوعى.
طولت عليكىمعلش
ولكن مع حالص تحياتى
نونى

رئيس جمهوريه نفسى said...

كتاب الاله يقدم الاستقاله هى روايه للكاتبه نوال السعدواى وهى مجسده فى الروايه الذات العليه كاحد شخوص الروايه وبتحصل مناقشات مابين الى المفترض الذات العليه وابطال الروايه وبتسبت خطا او عدم عدل المولى عز وجل يبقى نمتناقش معاها فى ايه واحده طالبت فى مدريد انه يتم تعديل نصوص القران نتكلم معاها فى اية

3ala asm masr said...

nonni
أنا عارفه أن صاحب المطبعه رفض طبع الكتاب ونشره بس لما هو عرف أفكارها بينشر بقيت الكتب بتاعتها لييييييييييييه؟؟؟
غير كل ده أنا أصلا بسأل عن موضوع النقاش نفسه زى ما قولتى قبل ما نناقش حاجه لازم يبقا عندنا فكره عنها

3ala asm masr said...

ولما هى كده الشيخ ده جى ليه؟

Mohamed Hesham Safa said...

انتي بتتكلمي صح ...

للأسف ان احنا أصبحت ثقافتنا سمعية ، أسمع ان فلان الفلان وحش ... خلاص يبقى وحش من غير ما اشوف عمل ايه ولا اقرا ولا افهم

ممكن جدا يكون عنوان الكتاب كده لكن مفهوش حاجة مثلا تدعو للكتفير والهجوم على المؤلفة ( رغم اعتراضي على نوال السعداوي في حاجات كتير من اللي كتبتها وصرحت بيها ) الا أنها أولا واخيرا شخصية مثقفة ومحترمة ...

صحيح هو الكتاب ده جديد لسة ، ويا ريت أعرف دار النشر ...

والسـ ختام ــلام

Empress appy said...

يااااااا بصى يا قمر هقول لكى موقف مع الشعراوى الله يرحمه واحنا كلنا بنحبه طبعا ومش مختلفين عليه
توفيق الحكيم او عباس العقاد مش فاكرة كتب حاجه الاول باسم حوار مع الله اوك فطبعا الشعراوى من غير ما يقرى الباقى زعل جدا وقال لا لازم يتغير العنوان وفعلا كتب فى جريده انه معترض على الموضوع ده وفعلا تم تغيرها بعد ما الناس ثارت وقالت ازاى الشعراوى يطاول علىالراجل
الراجل بعت له وهو فىالمستشفى واعتذر له
عارف كان تفسير الشعراوى ايه ان فيه حاجات مينفعش نتعدى عليها بالالفاظ حتى بدون معرفه المحتوى
فهمتى اللى حبيت اوصله لك
على فكرة انا اساسا مش بحب نوال العداوى ولا افكرها وصدقينى ولا دكتورة سعاد هتقدر تتحاور معاها علشان تبقى فاهمه

3ala asm masr said...

mohamed heaham
هو ده والله يا محمد والله أن أحنا ثقافتنا سمعيه

3ala asm masr said...

appy
أنتى عندك حق بس فى ناس مينفعش تكلميهم وتقوليلهم غلط انكم تعملوا كده من غير أسباب لازم تتحاورى معاهم الاول ومتهيألى والله أعلم أن نوال السعداوى من النوع ده

صانعة الحرية said...

هند
السلام عليكم
وحشانى كيفك يا قمر
اسمحى لى اغلس عليكى كالعادة يعنى
اولا زعلت منك لنقدك علماء الاوهر الافاضل بهذا الاسلوب
ثانيا يا عسلاتفق معك تماما ان لازم يكون عنده فكره عن الكتاب
ثالثا ياريت تقراى عن نوال السعداوى
هتعرفى انها كافره باجماع العلماء اسمعى واقراى ارائها هتزعلى جدا وهتحسى بغيره على الدين
رابعا
مش بحب سعاد صالح لكن سعدت بما قامت به
خامسا
من قال بان صاحب كل فكر كافر
بالعكس اسلامنا يدعونا للفكر
والتفكر ولكن هناك اطر
عقلنا له سقف ادراك لا يدرك بعده او يعجز عنده
اسلامنا يدععونا للفككر المعتدل
وليس للانحراف
----------
وحشانى ابقى طمنينى عليكى

3ala asm masr said...

صانعة الحريه
أنا خلاص طبعا وضحتلك وجهة نظرى عالايميل

Anonymous said...

converstions with GOD
الكتاب ده انا قراته تقريبا الجزء الاول و الثاني مع التحفظ الشديييييييد علي الاسم بشكل او باخر ما ينفعش بمطلق الاحوال اني اوافق علي اسم ذي ده مش عن جهل لا عن وعي شديد بس عشان انا عندي ادمان قراه قرات الكتاب لانك ممكن تستفيدي منه القليل او الكثير
وعن نوال السعداوي هي لا افكارها لاسعه و لا متتطرفه هي حره حريه ما لهاش قيود خااالص و معظمنا اتربينا علي الحدود و ان الحريه لها ابعاد
ولما تكتب كتاب ذي ده
فى بلد موحد بالله
فما علي الشيخ الفاضل انه يجي و يهزا الوالد والوالده بتوع نوال السعداوي علي الملا من غير ما يقرا الكتاب لانه اهل دين فيكفيه ويزيد العنوان

حاقولك مثل بسيط وعبيط " امي علي طول تقول بعد ما طيختي الطبخه الحلوه ما تبوظهاش بملح زياده" فمهما كنتي كاتبه حلو وافكار بناءه و مفيده ما ينفعش تحطي عنوان مش يودي السجن بس ده يودي جهنم حدف و تقولي حريه راي و ان رجل الدين المفروض يقرا الكتاب ده عشان يعر ف المضمون ويناقشه

معلش انا طولت عليكي
بس فى كتاب اسمه توحيد الاولهيه لابن تيميه في تعريف للالوهيه وصفاتها وان بشكل او باخر فى شبه كفر لو انتي ما شوفتيش الاولهيه بالشكل اللي هو محدده فى الكتاب من خلال القران و السنه

واخيرا فى واحد اتعدم بامر صلاح الدين الايوبي من افاضل الصوفين علي الاقل بالنسبه لي هو : الحلاج، لمجرد شبه الكفر وانه كان بيساعد علي انتشار فكره حب الله و ان احنا بنتكلم مع ربنا عادي كده والشعر اللي كان بيردده و صوفيته وطريقته فى التعبير عن حيه لله
فلا صلاح الدين عليه غبار و لا الحلاج عليه غبار

لازم نكون اصحاب غيره ودين حق , الصح نقول فيه صح والغلط نقول فيه غلط من غير شوشوره افكار ما لهاش لزمه

خلاصه كلامي اني مع الشيخ الفاضل بغض النظر نسبه جهله او ثقافته او اي حاجه تانيه في صفاته : فى انه مقراش الكتاب وجه يرد عليها لمجرد اسم الكتاب وشكرا لكي سماحه صدرك يا جميله

3ala asm masr said...

EMAN
حبيبتى عايزه اوضحلك حاجه انا مشكرتش ولا مدحت نوال السعداوى ولا اتكلمت عن الكتاب بعينه ولا عن المضمون ولا اى شىء من ده
انا اتكلمت عن ثقافة النقاش والحوار ولسه مصممه ان الشيخ كان لازم يقرا الكتاب
اسالينى ليه
انا اقولك
لان كان واضح ان نوال السعداوى مش هتقتنع باى كلام فكان لازم يكون قارى وفاهم كويس اوى عشان يبين اد ايه افكارها متطرفه
يعنى كان لازم يعد لها العده
عشان يبين انه غيران على الدين ويبين كمان مدى تطرفها
ويناقش كل شىء العنوان والمضمون وكل شىء
انا الشكل اللى بتناقش بيه

Anonymous said...

حبيه قلبي مش مضر الشيخ انه يقرا الكتاب "الكتاب باين من عنوانه" كان المفروض انها هي ان تحترم ابسط قواعد الدين
في تقديس الاولوهيه
وبعد كده نناقشها فى افكارها
فاهماني

ما ينفعش اني ادافع عن الحريه و العقل و التحرر زو ااقول اني انا الغلطانه لاني جاهله مقراتش الكتاب وماينفعش اردها عن غلطها او اقنعها بالصح لمجرد اني ما قراتش الكتاب
وحرام علينا بجد
انا اسم ذي ده لكتاب يعدي مرور الكرام و عادي كده " قشطه حلاوه " ونقول يااااه علي الشيخ ابو جهل متعبش نسه وفضحنها علي الهو و ما قراش الكتاب

احمد ديدتات مكانش بيناظر النصاري غير من دراسته العميقه للقران مدخلش فى غياهب وتفاضيل غلط

التزم بكتاب الله

يا رب اكون مفهومه

بصي الحاجه الوحديه الل يمش المفروض المسلم يدافع عنها هي الكعبه

لان " رب الكعبه حاميها " وغير كده لازم نكون اصحاب نخوه ودين
بحبك فى اللهع
ويا رب ما اكونش تقلت عليكي واكون مفهومه

3ala asm masr said...

eman
حبيبتى انتى اكيد مفهومه وعندك حق بس انا حاسه ان كان لازم المناقشه تكتمل مش اكتر
وانا احبك فى الله